onsdag den 30. september 2009

At købe sutsko

Efteråret er stærk over os, det er fodkoldt og både manden og jeg har allerede fundet indeskoene frem.
Men hvad gør Magni, han har nemlig ikke nogen? Han tager da sin mor i hånden og går ned til skobutikken.
Vi træder indenfor i det dunkle lokale hvor stativer med sko og ekstrasåler står så tæt, at man må kandte sig rundt og luften er tung af læder og skosværte.
Frem hopper en hyggelig ældre dame som straks stiller sig til tjeneste. Magni er rendt i forvejen om til der hvor børneskoene holder til og er begyndt at stille de små stole frem - alle 5.
Der sidder han og troner mens damen og jeg kommer hen, og jeg får sagt at vi gerne vil se på et par indesko.

De første par der bliver taget frem, er nogle populistisk fremstillet skod-sko, i overvejende syntetiske materialer og latterligt dårlig pasform. Eneste pluser, at de er lette for Magni selv at få af og på (og så synes han umiddelbart at spiderman-dimsen er fiiin), men han dingler rundt på de skålformede såler, så jeg skynder mig at tage dem af ham inden han vrikker om.
De næste par er lige så latterlige - fuldsyntetisk, så barnet kan koge supper på sokkerne og rigtigt stifte bekendtskab med fodsvamp og vabler.
Så bryder jeg ind i galskaben og siger, at jeg er på udkig efter noget ordentligt og Magni er ligeglad med fancy broderier og plastikmærkater.

Hurtigt forsvinder hun ud bagved og vender lige så hurtigt tilbage med et par sko, der på lang afstand emmer af kvalitet.
Det er et par marinblå sko, helt i skind med ruskinds sål og foer i bomuldsflonel. De ser lidt fodformet ud - hvilket de også er - og Magni går perfekt i dem.
Han gider dog ikke sidde stille længere, men sværmer rundt oppe ved kasseapperatet. Han kigger længselsfuldt op, kommer tilbage og tager damen i hånden mens han beder om en dissepiin...
Det kan damen naturligvis ikke stå for, så mens jeg pakker skoene sammen, betaler osv, så finder hun bolchedåsen og byder Magni en slikkepind. Hun er i øvrigt ret imponeret over at han kan huske hvad hun har, for han har ikke været i butikken i flere måneder og i øvrigt kun 2 gange før.

Nå, men vi er nu bevæbnet med et par lækre sutsko som naboen, der lige stak hovedet ind, nævnte at jeg da selv måtte have haft sådan et par. Hvor er billedealbummet mor?

Ingen kommentarer: